Blogia
Ángel y Demonio

Emotionele koning Albert doet troonsafstand

Emotionele koning Albert doet troonsafstand

Koning Albert II heeft omstreeks 10u30 in het paleis in Brussel officieel afscheid genomen van de troon. Dat deed hij na een opvallend emotionele en persoonlijke toespraak waarin hij uitgebreid zijn vertrouwen uitspraak in zijn zoon Filip, die hem om 12 uur zal opvolgen.

Net als tijdens het Te Deum, eerder in de ochtend, was het vooral koningin Paola die haar emoties de vrije loop liet. Haar man richtte zich bij zijn toespraak dan ook gemeend tot haar. "Aan koningin Paola, die mij heeft gesteund tijdens deze 20 jaar, wens ik eenvoudigweg te zeggen: dank u. Et un gros bisoux", zei Albert, die daarbij de daad bij het woord voegde en Paola een dikke zoen gaf.

 

Ook zijn zoon Filip werd uitgebreid bedankt. "Als koning en als vader wil ik me richten tot mijn zoon, die mij nu zal opvolgen. Filip, je bezit het warme hart en het intellect om ons land zeer goed te dienen in je nieuwe verantwoordelijkheden. Jezelf en je lieve echtgenote, Mathilde, hebben ons volle vertrouwen. Het is de innige wens van je moeder en van mezelf dat je succesvol de taak moge vervullen waarop je zo goed bent voorbereid."

Later volgde een toespraak van premier Elio Di Rupo. Hij sprak zijn lof uit voor Albert II, maar zei ook dat zijn troonsopvolger, koning Filip, een zekere "afstandelijkheid" aan de dag zal moeten leggen.

Akte van troonsafstand

Na zijn speech ondertekende Albert de akte van abdicatie, die werd voorgelezen door minister van Justitie Annemie Turtelboom. Tot 12 uur, het moment dat prins Filip de eed aflegt als koning heeft België even geen vorst.

De akte van troonsafstand werd naast koning Albert II ondertekend door verschillende getuigen, onder wie premier Elio Di Rupo en minister van Justitie Annemie Turtelboom. Bij de plechtigheid was de voltallige koninklijke familie aanwezig.

Later meer

Foto: Belga
Filip en Albert bij de abdicatie

0 comentarios